Buurtinfomoment 22 februari 2024

 

Tijdens het buurtinfomoment van 22 februari 2024 gaven we buurtbewoners meer uitleg over de plannen en het verloop van de werken. De presentatie kan je hier downloaden.

Er was ook ruimte om vragen te stellen. Hieronder vind je een overzicht van de gestelde vragen en antwoorden.

  1. Op de nieuwe parkeertoren voor personeel zijn er zonnepanelen voorzien. Worden ook op andere gebouwen zonnepanelen geplaatst?

Met Project U wil het UZ Gent volop inzetten op duurzaamheid, en die ambitie streven we na bij elk nieuw gebouw. Zo krijgt Nobel I een daktuin en voorzien we zonnepanelen op de zuidgevel. Bovendien is de gevel van Nobel I zo ontworpen dat de opwarming tot een minimum gereduceerd wordt. Dat spaart dan weer energiekosten uit. Bij de andere gebouwen werken we nog uitvoerig aan duurzame energie-oplossingen.

  1. Wat worden de werktijden van de aannemers tijdens de werken?

We streven ernaar om bij elke werf op onze campus de hinder te beperken. We houden rekening met verschillende factoren, zoals het comfort van onze patiënten en de buurtbewoners, maar ook de vastgelegde termijnen om de werken uit te voeren. We voeren hoe dan ook zoveel mogelijk werken overdag uit om de nachtrust te garanderen.

  1. Zal er geen probleem zijn met het grondwater?

We houden de stand van het grondwater nauwlettend in het oog en passen tijdens de werken retourbemaling toe. Bij dat proces brengen we het opgepompte grondwater uit de buurt opnieuw in de bodem.

  1. Het UZ Gent bevindt zich op historisch vervuilde grond. Kunnen er tijdens de werken schadelijke stoffen vrijkomen?

In het technisch verslag van de grondonderzoeken op de werfzones zijn er geen schadelijke stoffen gevonden. Op die zones kunnen we dus met een gerust hart bouwen.

Het UZ Gent screent al jaren de campus zorgvuldig op schadelijke stoffen. Op enkele plaatsen hebben we zeer kleine hoeveelheden PFAS gevonden. Die kleine zones laten we onaangeroerd tot de regelgeving duidelijkheid schept over hoe we hiermee moeten omgaan.

  1. Waar komt de grond terecht die wordt afgevoerd?

Die verantwoordelijkheid ligt volledig bij de aannemer. Hij zorgt ervoor dat dit correct verloopt volgens de wettelijke normen.

  1. Tijdens de ochtendspits staat de Corneel Heymanslaan vaak volledig stil. Welke maatregelen neemt het UZ Gent om dit te verhelpen?

Uit studies door het bureau MINT is gebleken dat het verkeer naar de campus van het UZ Gent de oorzaak is van de ochtendfiles op de Corneel Heymanslaan. De files ’s avonds ontstaan dan weer door de verkeersdrukte op de autosnelwegen en in de omliggende bedrijvenzones.

We pakken met Project U onze impact op de ochtendfiles aan op een aantal manieren:

  • Verkeersstromen scheiden: Het personeel zal binnenrijden aan het rondpunt ter hoogte van de autosnelweg en parkeert op een parkeertoren aan de rand van de campus. Patiënten en bezoekers zullen binnenrijden via de Corneel Heymanslaan en parkeren in een centrale, ondergrondse parking. Het autoverkeer zal ook gescheiden blijven van fietsers, voetgangers en het tramverkeer.
  • Een vlottere doorstroom garanderen: We breiden voor patiënten en bezoekers het aantal slagbomen uit naar negen. We maken ook de inrit langer. Zo kunnen er meer wagens onze campus oprijden voor ze aan de slagbomen komen. In 2025 leggen we een tijdelijk inrittencomplex aan om het aantal slagbomen al gedeeltelijk uit te breiden.
  • Parkeren voor personeel vlotter maken: Bij de parkeertoren plaatsen we de slagbomen verderop en voorzien we een lus om binnen te rijden. We zullen ook nummerplaatherkenning gebruiken. We nemen de parkeertoren eind 2024 in gebruik.
  1. Blijft de ingang aan De Pintelaan open?

Op termijn zullen we deze personeelsinrit sluiten voor autoverkeer. Personeelsleden zullen met de wagen enkel nog de inrit aan het rondpunt van de E17 kunnen gebruiken. Patiënten en bezoekers gebruik de inrit aan de Corneel Heymanslaan. De patiënten van het Revalidatiecentrum zullen de inrit aan de Steenakker ook nog kunnen gebruiken, maar alle andere in- en uitritten sluiten we dan voor autoverkeer. Fietsers en voetgangers zullen alle bestaande in- en uitritten wel nog kunnen gebruiken.

  1. Wordt de halte van de tram op de campus behouden?

We behouden de tramhalte maar de eindhalte krijgt een nieuwe plek ter hoogte van K1. We voorzien ook een halte ter hoogte van de poliklinieken.